Klubmodul henter siden
Axel | 957
Vejledning
1. Er det første gang du tilmelder dig? Så skal du oprette en profil her
2. Ellers skal du logge ind for at tilmelde dig.
Info

• Ønsker du at få part eller komme på venteliste til part, så skriv til post@hodsagerrideklub.dk, eller kontakt de partansvarlige Heidi Sørensen 23395010 eller Pernilla Tagmos 60844410

Hvad vil det sige at have part?
At have part på en rideskolehest betyder, at du er sikret at ride på hesten til dine ridetimer og til stævne. Derudover må du ride på hesten de dage, hvor rideklubben anviser, en rideskole hest må gå to timer om dagen, og skal have én ugentlig fridag . At have part kan være et godt skridt på vejen til egen hest.
Hvad koster det?
  • Priser på parter varierer fra pony til pony og hest til hest.
  • Priserne ses på de pågældende ponyer/heste på rideskolens hjemmeside under tilmeldning/parter
  • Derudover kommer naturligvis klubkontingentet og de ridetimer, du går til.
Hvilke regler og betingelser gælder for halvpart?
  • Du må ride på hesten de dage, som i aftaler med klubben
  • Du må ride ca. 1 time pr gang og længere tid, hvis du er på skovtur.
  • Du skal som part være tilmeldt holdundervisning i dressur.
  • Du må kun springe på hesten i springundervisningen på rideskolens springhold.
  • Hesten skal altid have en ugentlig fridag uden rytter, men du må gerne strigle og hygge om hesten på denne dag.
  • Du har ansvaret for at muge hestens boks mindst en gang hver 14. dag. Bliver boksen ikke muget i bund mindst hver 14. dag, kan staldpersonalet foretage udmugning for din regning.
  • Du skal støve boksen af og fjerne spindelvæv, samt vaske evt. vinduer hver 14. dag, fx. samtidig med udmugning.
  • Du skal pudse hesten udstyr med jævne mellemrum. Du skal selv købe læderfedt og andre remedier til dette brug.
  • Du skal sørge for at fjerne flueæg i pelsen, og at købe fluespray til hesten som sommeren.
  • Du skal sørge for at holde man, hale, hovskæg, kastanier mm i ordentlig stand. Hvis du ønsker at ændre “frisure” på hesten, fx klippe en lang man til en kort, opretstående, skal du spørge en fra bestyrelsen først. Har du brug for hjælp til at holde man og hale mm., så viser en fra bestyrelsen dig gerne hvordan.
  • Bliver din hest skadet, vil klubben forsøge at tilbyde dig en anden til undervisning. Skader, som varer mindre end 1 måned, giver ikke anledning til reduktion i den månedlige betaling. Varer skaden ud over 1 måned, tager bestyrelsen en dialog med dig om situationen.
  • Stævner udenfor klubben: Af hensyn til hestenes ve og vel må parter tage hesten med til stævner i andre klubber max 3 gange om året. Rytterlejr hos andre klubber tæller som stævne. Du skal aftale med klubbens hesteansvarlig i bestyrelsen, at du tager hesten med, før du melder til. Har du meldt til, før der spørges om lov, og klubben siger nej til, at hesten må tages med, er det dig som part, der står for evt. tabte gebyr for tilmelding.
  • Undervisning/kursus udenfor klubben: Hvis du undtagelsesvist gerne vil have hesten med til kursus/undervisning uden for klubben, skal du spørge den hesteansvarlige i bestyrelsen, der vil tage stilling til ønsket. Har du meldt til før der spørges om lov, og klubben siger nej til, at hesten må tages med, er det dig som part, der står for evt. tabte gebyr for tilmelding.
  • Hvis hesten er tilmeldt stævne, undervisning eller lignende hos en anden klub, og den af den ene eller den anden grund ikke kan deltage alligevel, fx pga. skade eller sygdom i omløb, er klubben ikke pålagt at finde en hest som erstatning. Klubben dækker heller ikke evt. tabte gebyr til starter. Det påhviler dig som part, ganske som hvis du var privat rytter.
  • Passet skal altid medbringes, når du kører med din halvpartshest, og det skal være en erfaren chauffør.
  • Klubben kan ved gentagen overtrædelse af reglerne fra partholderens side opsige din part-aftale.
Sadelunderlag
Rideskolen sørger for udskiftning af underlag, dækkener osv.

Produkter til hesten
Som part står du for at indkøbe de produkter, der skal bruges til vedligehold af sadel og hovedtøj samt fluespray til hesten om sommeren.
Til at holde hovedtøj og sadel være en god ide at anskaffe sig:
  • Læderfedt (evt. sæbe ved lædersadel)
  • Svamp, til at vaske skidt af med.
  • Bomuldsklude, fx et gammelt håndklæde eller T-shirt, man klipper i stykker.
  • Spand, gulvspanden hjemmefra er helt fin
  • Tip top/ wintec sadelpleje (kun ved kunstsadel)
Både læderfedt og fluespray fås hos lokale rideudstyrsbutikker

Part på Axel