Opstaldning

Opstaldning af din hest eller pony på Hodsager Rideskole.
Rideklubben opkræver betalingen på vegne af rideskolens ejer, Villy Grønne.
Alle spørgsmål vedr. opstaldning skal stilles til Villy på tlf: 4061 9710.

Opstaldning inkluderer - beskrevet i kontraktens bilag 1:

Boks:
  • Hestene står på halm i boksene.
  • Skal hesten stå på anden bund, skal opstalder selv levere materialerne og selv passe boksen. Det giver ikke afslag i prisen
Fold og ud/indlukning:
  • Ridecentret sørger for ud- og indlukning. Hestene er på fold i flest mulige timer pr. dag afhængig af vejret. Ved uvejr, fx storm, islag m.m kan ridecentret vælge at lade hestene blive inde. Ønsker opstalder, at hesten kommer ud i uvejr, skal opstalder selv sørge for ud- og indluk.
  • Som udgangspunkt går hestene på fold opdelt i hhv. hopper og vallakker. Store heste og pony på hver sin fold. Der kan være nødvendige hensyn til at lave en anden sammensætning. Det afgøres af ridecentret.
  • Opstalder kan tilkøbe enefold i det omfang, der er mulighed for det.
  • I sommerperioden går heste som udgangspunkt på døgnfold, når nattetemperaturen er stabil på omkring 8-10 grader.
Boks i sommerperioden:
  • Ønsker opstalder sin hest på boks om natten i sommerperioden, stiller ridecentret boks med halm og aftenfoder til rådighed. Ridecentret sørger for udluk om morgenen, mens opstalder sørger for indluk og aftenfodring. Opstalder pakker poser med rideskolens foder til aftenfodring, efter aftale med ridecentret. Dette foder er inklusive i opstaldningsprisen. Ønsker opstalder at bruge eget foder, giver det ikke afslag i prisen. Der er mulighed for at tilkøbe hø og morgenfodring, hvis opstalder ønsker dette. Udmugning som resten af året.
Sommergræs:
  • I de uger i sommerferien, hvor rideskolens undervisning er lukket, har opstalder mulighed for at få sin hest på sommergræs i engen i Hodsager by, halvanden kilometer fra ridecentret. Her lukkes alle heste ud i én stor flok på et stort areal med adgang til Storåen.
  • Der er dagligt opsyn med alle heste i den periode, de går på døgnfold, også i engen i Hodsager
Foder:
  • Hestene fodres med krybbefoder 2 gange dagligt. Der fodres med Equsana Rocky. Har hesten brug for yderligere supplering ud over de anbefalede mængder, tilbyder ridecentret supplering med valset byg inklusive i prisen. Ønskes anden supplering, skal opstalder selv levere dette.
  • Såfremt opstalder ønsker andet foder, skal dette pakkes i portionsposer, der anbringes i foderreolen ved den store stald. Poser skal mærkes med hestens navn, og det er opstalders ansvar at sikre, at der er poser til hver fodring. Opstalder skal give ridecentret besked, hvis der startes op med andet foder eller afsluttes med dette. Dette gælder også suppleringsfoder.
  • Der gives 1,5 kg hø pr. 100kg hest i døgnet. Dette gives én gang i døgnet til aften/nat.
  • Er hesten i boksro på grund af skade, gives hø 2 gange dagligt, og der justeres på krybbefoder i henhold hertil.
  • Der gives vitamin- og mineralsten på foldene om sommeren, og der er adgang til vand
  • Der er hø på foldene i indgræsningsperioden til døgnfold og i tørre sommerperioder med dårligt græs.
  • Resten af året er der halm som grovfoder på foldene og adgang til vand.
Vaccine og ormeprøver
  • Ridecentret tager gødningsprøver to gange årligt, forår og efterår. Prøver og evt. nødvendig behandling for orm udføres af ridecentret på opstalders regning.
  • Opstalders hest skal være vaccineret i henhold til rideforbundets anbefalinger. Ridecentret tilbyder fælles turnus med vacciner i januar måned.
Øvrige forhold
  • Stalden er åbent dagligt i tidsrummet 07-22
  • Opstaldning er inkl. Facilitetskort til ridecentrets faciliteter
  • Når rideklubben har undervisning, stævner eller kurser i ridehallen, er denne lukket for øvrig ridning
  • Der kan ikke opstaldes hingste på Hodsager Ridecenter.

Turnusordning med rengøring
Opstaldere indgår på lige fod med rideklubbens halvparter i en turnusordning med rengøring af rytterstue og toiletter på rideskolen. Man får sammen med 1-2 andre opstaldere ansvar for 2 uger, hvor der skal gøres rent mindst 1 gang. Man vil dermed få 2-3 rengøringsperioder om året. Fordelingen af uger fremgår af oversigt i rytterstuen
Klik venligst her for at læse hele beskrivelsen